
September 2004 | | 4544 | | September 2004

put McGauran on the spot for repeating CSIRO’s spin in an
answer to his first questions in the Senate:  

Question on Notice 3075: (1) Can a copy be provided of the

statement made by Ms Donna Staunton in 2000 in which

she accepted that nicotine is addictive and that smoking is

a major cause of preventable illness in Australian society?

(2) (a) To whom was the statement made; and (b) how and

when was it distributed?

Be Careful of the
Company You Keep
Staunton has not countered Australasian Science’s exposés
directly, but called in a favour from her former boss at AMP,
Paul Batchelor, who wrote a letter to the Editor advising
of an error in the published account of Staunton’s employ-
ment record. Australasian Science had named Andrew
Mohl as Chief Executive of AMP Ltd at relevant times instead
of Batchelor (AS, July 2004, p.13), but Mohl did not replace
Batchelor until after Staunton had left AMP. This error has
been corrected on our website, but has no bearing on our
reports and criticisms of CSIRO’s processes.

Batchelor resigned on 24 September 2002 after leading
AMP to a financial and corporate crisis. While his letter
supports Staunton’s appointment by CSIRO, his testimony
– from a non-scientist for a science agency to engage another
non-scientist – can be judged against his tumultuous record
of “corporate governance” (in which CSIRO claimed
Staunton was expert). 

Batchelor also claimed that Staunton “resigned” from
AMP, but AMP management was “unable to disclose details
of Ms Staunton’s departure due to terms of an agreement”.
Batchelor has broken this agreement, which he negotiated,
by declaring she had “resigned” and not been retrenched.
With the agreement now available for examination, CSIRO
should determine whether Staunton received an Eligible
Termination Payment that, under taxation law, is available
only on retrenchment.

AMP management advised Razor that other points in
Staunton’s record at AMP remain correct, as printed. Clearly,
CSIRO managers never checked her record when appointing
her to staff. This “communicator” and senior executive has
not been an “open and transparent leader” on the issues.

Independence Day for
CSIRO Communicators
CSIRO’s communications centre buzzed with coordinated
activity after the publication of our July edition, with
Staunton telephoning directions to seven staffers to dig for

dirt to discredit our revelations. Four days after Staunton
wrote to 150 “communicators” on 8 July foreshadowing “a
response to the criticisms raised by Australasian Science,”
20 of them circulated their own attack on this magazine
and “the journalist” to 659 recipients of the Australian
Science Communicators (ASC) email list. The communi-
cators claimed they were independent of “any ‘official’
CSIRO viewpoint”.

On that same day Garrett lashed Australasian Science
in his weekly bulletin, Monday Mail, which is emailed to
6500 staff. The CSIRO communicators then republished
Garrett’s response on the ASC list without any qualification
or disclaimer, thereby endorsing everything he wrote. Both
statements were textbook examples of spin.

When questioned about the use of a Hotmail address to
circulate the CSIRO communicators’ letter, Darren Osborne
(editorial adviser to Staunton) wrote to the ASC-list on 
13 July, explaining: “We elected to use a non-CSIRO address
to show that the letter was not a directive from the CSIRO
Executive… We also decided to forward Geoff Garrett’s
email through this address.”

But their claims of independence don’t stack up. The
Hotmail account was addressed “CSIRO Communicators”;
the 20 communicators identified themselves as CSIRO offi-
cers; some of the signatories had prepared material for the
Garrett/Staunton statement; and all had used CSIRO’s name
and facilities for their two broadcasts. 

By republishing Garrett’s assertions, the communicators
had trotted out the “company” line, and they are individu-
ally and jointly responsible with Staunton for the contents.
These self-proclaimed “professionals” had no Chinese wall
between them and Staunton, and they are silent over the
manifestly erroneous claims made about her appointment
by their bosses to the Senate.

What they published was not the “response to the criti-
cisms raised by Australasian Science” that Staunton had fore-
shadowed on 8 July. The sole instance Garrett cited in his
Monday Mail was that “Mr Pockley” declined to visit Adelaide
to report on the new Preventative Health Flagship. He did
not mention that illness and other sound reasons had
prevented a trip to Adelaide or that requests to interview key
scientists by phone had been declined by CSIRO. Indeed,
CSIRO refused to answer 14 questions submitted by email
about claims made for the Flagship. This record is in writing.

Phone and email had previously been used effectively
for features on CSIRO’s Light Metals Flagship (AS, June
2003, pp.23–26) and CSIRO’s “Security Science” (AS, March
2004, pp.41–42). And in place of our independent report on
the Preventative Health Flagship we published a three-page
article by a CSIRO member (AS, Nov/Dec 2003, pp.32–34). 

Garrett ignored this in his Monday Mail. He committed
an egregious distortion of the facts and a calumny.

Come in Spinner
John Howard’s determination that Australia become an
unprovoked co-invader of Iraq has been condemned for the
spin that he, ministers and staffers put on the justifications
and resulting chaos. “Truthfulness in government” has
become an issue for the coming election.

Mimicking the government, CSIRO’s Chief Executive 
Dr Geoff Garrett is reported to have wanted “someone good
at spin”, and discarded the effective National Awareness
Program team he inherited. He did not require either of his
two appointees as Director of Communications, Di Jay and
Donna Staunton, to have any background in science or
experience in communicating it to a range of audiences.
“Corporate communications” for CSIRO has delivered the
spin Garrett wanted but has damaged the standing of CSIRO,
as evidenced by his lack of vocal public supporters.

Garrett claims to “have undertaken numerous interviews
with national print and electronic media”, but his appear-
ances have been few and attracted little attention. He is
known mostly for the controversies swirling around his
“reforms”. 

Garrett proclaims that this research organisation must
become a “business”, even a “company”, and run on “corpo-
rate” lines. For a “leader” of science, his rare addresses have
been about reorganisation, as if this were the main game. 

Despite his protestations about Australasian Science’s
critical assessments, Garrett’s words and silences have
revealed standards unbecoming of a national agency that
should be upholding principles of science, where evidence
and openness prevail. These indicate an organisation intent
on discarding its roots for an uncertain future. This is why
coverage and comment on the machinations driving CSIRO
have been a matter of public interest for Australia’s sole
science monthly to publish. 

More Management,
Less Science
It is seldom that an appointment process is as revealing of
broader issues than in Garrett’s antics over communica-
tions. In his prize entry for best spinner he can cite his
protection of staff and media from the details of Donna
Staunton’s decade defending the tobacco industry and her
subsequent 2 years with AMP Ltd. While this silence
continues and Staunton does not articulate and openly
debate CSIRO’s “great science” (her assertion on 8 July),
the tobacco stain will smear the organisation’s erstwhile
standards of reliability and truth according to evidence.

Staunton is part of a massive increase in the number of
staff in CSIRO’s Limestone Castle – management numbers

have swelled by 40% in the past 3 years. While producing
surveys and reports, their labours do nothing directly to
advance research. 

Some have been recruited externally, like the new
Director of People & Culture, Peter May, a non-scientist
from an accountancy firm who is charged by Garrett with
managing “cultural change” to make entrepreneurs out of
scientists. The advertisement for his position gave no
rationale or measures for “change”. 

As for entrepreneurialism, on 2 August Garrett and
Science Minister, Peter McGauran, issued media releases
declaring that “targets” for external earnings from CSIRO’s
intellectual property had been met, with $22 million earned
in 2003–04. But this income was absorbed by at least the
cost of the expanding company of “marketing managers”.
Despite questioning by Razor and in the Senate, the exact
cost of all marketers, some of whom earn higher salaries
than research scientists, has never been revealed. 

Likewise Garrett continues to suppress the details of
Staunton’s salary and the full expenses of maintaining her
offices in Sydney and Canberra. He has only confirmed her
contract earnings of $227,837 for 4-day weeks ($284,796
full-time equivalent) over the 11 months prior to her appoint-
ment to staff.

There has also been silence over the ongoing failure of
CSIRO officials to correct statements made in Senate Esti-
mates on 2 June about Staunton’s appointment (AS, July
2003, pp.12–13). Greens leader, Senator Bob Brown, has

POCKLEY’S RAZOR by Peter Pockley


