
August 2005 | | 39

It has been a roller-coaster year for
the once-iconic CSIRO and its staff,
beginning with speculation about

whether its Chief Executive, Dr Geoff
Garrett, would be reappointed from
next January when his current 5-year
term concludes. 

A bare 10 minutes before offices
closed on the Friday before the ANZAC
Day long weekend, junior government
minister Gary Hardgrave announced
Garrett’s reappointment for 3 years
from December 2005. The timing was
a move to minimise reporting, and it
rated only a brief mention. Nelson was
in Chile, and on his return he declined
to comment on this most senior
appointment in Australian research to
Australasian Science correspondent
Simon Grose, who concluded that the

government was distancing itself from
Garrett (AS, June 2005, pp.42–43). 

Recovery through 
Interview?

Garrett and Sandland agreed to an open
interview with Australasian Science on
27 June, and posed willingly for photo-
graphs. It was a civil but spirited affair,
opening with Garrett’s sincere wish that
dialogue be resumed and offering to
respond to subsequent questions. This
sentiment was reciprocated.

While there was no prior agenda,
Garrett and Sandland were prepared
with notes on areas they expected would
be raised. Both were keen to present
highlights of CSIRO’s research, which
they classify as “great science” (see p.41). 

They cited statistics to support their

view that CSIRO scientists are publishing
widely in peer-reviewed journals: 1836
papers in 2003 compared with 1631 in
Garrett’s first year of 2001. However, the
number of papers published in the “top”
journals of Nature and its affiliates,
Science and Proceedings of the National
Academy of Sciences, USA, declined
from 18 to 12 in the same period.

They were also intent on defending
CSIRO Communications’ record over
the content of its media releases. In a
survey of 364 releases issued over 
18 months from September 2002 to
March 2004, Australasian Science found
that they were exceedingly thin on scien-
tific content. Of these, 163 (45%) had no
original scientific content, 149 (41%)
cited no publications, 38 (10%) had no
science content and only 14 (4%) cited
papers in peer-reviewed journals as
authority for the claims made. Among
these, 121 (33%) were about organisa-
tional change, plans, events and people
(AS, May 2004, p.45).

CSIRO took the criticism to heart and
now conducts its own survey using basi-
cally our criteria. Out of 224 releases in
2004, 98 (43.8%) were on scientific
advances and discoveries, 22 (9.8%) on
authoritative comments and reports, 73
(32.6%) on events and publications, 16
(7.1%) on CSIRO organisation and 15
(6.7%) on CSIRO people.

A check since then, though, has
shown a significant decline against the
record under the National Awareness
Program that Garrett closed in 2001. The
number issued then averaged 300–320
releases per year of which 200–240 were
on science, revealing a marked decline
in CSIRO’s public output of science.

The executives were asked to iden-
tify which of last year’s 98 releases on
science had cited publications as
authority for information, as our impres-
sion is this has only rarely been included.
As we go to press, this breakdown has
not been supplied.

A particularly troubling case was a
release on 4 April claiming “a world-first
discovery” by producing health-

CSIRO “Moving Forward”
But Where To?
After a 12-month stand-off following their publicised ban on Australasian
Science, CSIRO’s top two bosses agreed to an interview with Peter Pockley,
who had found himself at the centre of debate in Senate Estimates in February. 



advancing omega 3 polyunsaturated fats
in land-based plants. This was presented
as a great advance that illustrated the
advantages of Garrett’s program of six
Flagships, countering a low approval
rating for Flagships of 36% in the latest
survey of staff morale. 

Garrett and Sandland acknowledged
a problem with the low acceptance of
their Flagships but put it down largely to
inadequate “internal communications”
that they are working hard to address.
They said approval, and indeed enthu-
siasm, for the Flagships was high among
the 20% of researchers directly involved
so far.

Australasian Science had expressed
interest in the omega 3 announcement
for a story, but found the 350-word
release lacking in specific information,
especially the absence of any supporting
publication. When Dr Bruce Lee,
Director of the Food Futures Flagship,
was asked about this it emerged that the
work had not been published. Lee would
not reveal where or when it would. 

On 22 May, the-funneled-web.com
reported critically on CSIRO’s proce-
dures after finding that the paper was
not accepted for publication by 
Functional Plant Biology, a CSIRO
Publishing journal, when the release had
been issued on 4 April. The paper was
not accepted until 29 April and was
published on 18 May. 

With no paper available to check the
claim of a “world-first”, the-funneled-
web.com found closely related discov-
eries published last year by groups in
Bristol and Hamburg, and concluded:
“Dr Garrett’s Flagships appear to be an
odd amalgam of hokum and pressgang”.
Australasian Science asked Lee to
comment but none has been forth-
coming.

In interview, Garrett and Sandland
said the release was timed for a grains
conference, but I advised that if CSIRO
had submitted the paper to Nature or
Science and had publicised it prior to
publication, the organisation would have
suffered a publicised black ban on future
papers. Independently, this writer has
learned from senior CSIRO scientists
that “publication by news release” is a
matter of deep concern about standards.

Other issues broached in the inter-
view included the new but mysteriously
named entity “ensis” (see p.13), possible
new Flagships, “security science” and
the low vote by staff (29%) supporting
Garrett’s reorganisation. The interview
concluded with a list of other issues that
warrant exploration: external earnings
and their costs, research for public good
versus private benefit, Board responsi-
bilities and collaboration with the
Australian National University.

Also pervading the interview were
the roiling issues associated with

CSIRO’s communications to the wider
world. The executives were well aware
of this context from developments since
our March 2005 issue.

CSIRO’s “Smoking Gun”
Runs for Cover

While Garrett’s standing has not been
helped by the marked absence of any
prominent champions expressing
support for CSIRO and its leadership,
there is an equal vacuum of positive
comment about Donna Staunton’s role
as Executive Director of Communica-
tions. 

In a Senate Estimates hearing on 
16 February, Labor Senator Kim Carr
grilled Garrett on aspects of Staunton’s
appointment and challenged him to
declare her salary, which had been
reported as around $330,000 per annum.
This is $52,000 more than the Prime
Minister and three times what senior
research scientists earn. Garrett declined
to divulge the salary but the figure has
stuck.

When asked to justify the ban on
communications with this magazine,
which they publicised on 12 July 2004,
Garrett and Sandland went on the defen-
sive about their refusal to answer our
questions on institutional policy, funding,
reorganisation and Staunton’s appoint-
ment. In three pages of Hansard devoted
to the exchange, Garrett confirmed that
Staunton had advised him when
imposing the ban. She was the only indi-
vidual he identified. 

He and Sandland claimed to be
offended by a cartoon accompanying an
article that had exposed Staunton’s 10-
year work as a lobbyist and defender
with the tobacco industry (AS, April
2004, pp.37–38). However, they failed to
mention the content of the article or
cartoon, thus continuing their attempts
since Staunton’s formal appointment in
March 2004 to hide her background from
CSIRO staff and the media. 

The exchange with Carr generated
stories in mainstream newspapers and
led to penetrating Questions on Notice

40 | | August 2005



from Carr and Democrat Senator
Natasha Stott Despoja. 

With the government assuming
majority control of the Senate from 
1 July, the Estimates on 1 June may well
have been the last for opposition sena-
tors to grill public servants over the
administration of public funds at length.
But Nelson will now have to answer
Questions on Notice about CSIRO in the
two Houses.

The Media, Entertainment and Arts
Alliance (MEAA) took up the issue of
this unprecedented black ban. CSIRO
then spun a “doosra” by denying that the
ban ever existed, even after
Australasian Science published the
email exchanges that confirmed the ban
(AS, July 2004, pp.44–45).

The MEAA went into bat on the broad
ground of freedom of access 
by the media to publicly funded institu-
tions, issuing statements on 

25 February and 18 March and writing in
protest to CSIRO Chairman, Ms
Catherine Livingstone, concluding with
a call for an open inquiry into the circum-
stances. The mounting pressure seems
to have had some effect as Livingstone
wrote to the MEAA on 4 April saying
that Garrett “asked Donna Staunton to
make contact with you and Dr Pockley”.

The MEAA topped off their advocacy
by giving CSIRO a special commenda-
tion in its George Orwell Awards for
those who have done the most to
suppress press freedom (AS, July 2005,
p.4).

On 29 March, Staunton wrote to me
seeking “a meeting”. She stated no partic-
ular reason, later only saying that CSIRO
wanted to “move forward” with the
magazine.

On the same day Staunton wrote to
Australasian Science Editor, Guy Nolch,
complaining that the magazine failed to

consult with her for a report in our
March 2005 edition (pp.30–31) and citing
six alleged “inaccuracies”. 

Nolch pointed out that this was “disin-
genuous” as it was her first contact with
the magazine in her 2 years with CSIRO.
In subsequent correspondence he clar-
ified that an interview was mandatory
to resolve this and other matters. 

We have conceded only one of
Staunton’s claims and have detailed
information to counter her other alle-
gations. Despite her threats to take the
magazine to the Press Council, we
remain willing to publish both sides
after Staunton agrees to an open inter-
view on these and other matters in her
taxpayer-funded areas of professional
responsibility.

Staunton (with new Media Manager,
Marilyn Chalkley) met MEAA repre-
sentatives on 6 June, having indicated
they did not want me present. But, she

August 2005 | | 41

GARRETT’S PICK OF “GREAT SCIENCE”
For the head of the nation’s largest science agency, Dr Geoff Garrett has been castigated for talking in public mostly about organ-
isational changes in a style of obtuse “management-speak” that confounds listeners. In the interview he was asked to provide
examples of the “great science” that he claims characterises CSIRO. Here are brief notes from his pick.

Greasing the Colour Switch
Research in the Molecular Science Division could make possible better tinted glasses that can change from light to dark more rapidly
by attaching slippery silicone chains to dyes that change rapidly from light to dark (Nature Materials, March 2005).

Termites Feed through Good Vibrations 
Studies by CSIRO Entomology of vibrations from termites as
they feed on wood may allow researchers to interfere with
their ability to select wood (Proceedings of the National
Academy of Sciences, March 2005).

Spinning Yarns of Carbon Nanotubes
These new materials have been hard to spin into fibres without
“glues”. Theoretical studies by CSIRO Textile and Fibre Tech-
nology now lead to commercialising fine yarns of length and
strength (Science, 19 November 2004).



42 | | August 2005

continues to shy away from repeated
calls to be interviewed since April 2004.
While Garrett and Sandland back her
stance, she remains a self-imposed pris-
oner in her CSIRO offices in Sydney
and Canberra. CSIRO scientists are
expressing outrage, though privately
for fear of retribution.

Repressive Policy on 
Public Comment

While resolutely refusing to deal with
the media herself, Staunton’s “Policy on
Public Comment by CSIRO Staff
Members” has generated a festering
feeling among staff about her role as
final arbiter of any contact with the
media and disciplinarian over any
breaches of the tight rules. 

CSIRO’s executives claimed in Esti-
mates (1 June) that the policy – the only
major action to be served to staff over
her name – “is simply a revised version
of a previous organisational policy that
has been in place for a number of years”.
But Wendy Parsons, who until 2001 was
Deputy Director of CSIRO’s National
Awareness Program, demolished this
spin about spin in The Canberra Times
(9 June) by documenting seven new
prohibitions and restrictions to stop
CSIRO scientists from being “ encour-
aged to communicate”, as the executives
claimed. On 13 June she also refuted
Sandland’s 11 June response that scien-
tists have not been censored or gagged
by the new policy.

An intriguing precedent relates to
Staunton’s background. Clause 7 of the
policy prohibits CSIRO staff from using
CSIRO “stationery, e-mail systems, etc

... name or logo … in which a private
opinion is expressed, and which may
give an impression that the comments
are authorised by CSIRO”.

The double-standard here comes
from Staunton, who as an AMP
employee on 20 December 2000 used
AMP Ltd letterhead and her title as an
executive in a private letter distancing
herself from her well-documented claims
as Director of the Tobacco Institute of
Australia that nicotine is not addictive
(AS, July 2004, pp.12, 44). She has neither
spoken nor written on this since then. 

While CSIRO’s executives quoted this
letter in Estimates (2 June 2004) to justify
her appointment, in answer to Question
on Notice E819_05 (tabled late in May

2005) they acknowledged that CSIRO
officers did not ensure that their head-
hunters, Korn/Ferry International, had
made a rudimentary check on whether
AMP had approved of, or knew of,
Staunton’s use of their name and her
position to issue her statement. 

Clause 4 of the Policy on Public
Comment states that for any comment
“made in a private capacity… it must be
clearly stated that it is a personal view”.
This is precisely how Dr Hugh Tyndale-
Biscoe, then an honorary fellow in
CSIRO’s Sustainable Ecosystems, pref-
aced his remarks on launching a book
about his life’s work and that of
numerous other CSIRO scientists, Life of
Marsupials, at the Division on 
4 May: “The views expressed in this
speech are those of Hugh Tyndale-Biscoe
alone and do not represent those of
CSIRO in any way” (AS, June 2005, p.4).

Despite this clear adherence to guide-
lines, divisional Chief, Dr Andrew
Johnson, roundly caned him for “dis-
loyalty” over his critical remarks on the
new directions of the division. 

Tyndale-Biscoe left CSIRO on 
30 June. The Canberra Times (2 July)
reported that Johnson did not organise
any farewell but would “probably write
a formal letter”. 

Once free, Tyndale-Biscoe wrote
feelingly about the changes in CSIRO
(AS, July 2005, p.43) and described
Garrett’s changes as a “disaster” on
ABC Radio (4 July).

Garrett’s CSIRO may be moving
forward but it has left behind the prin-
ciples and people who made it recog-
nisably “great”. 

In a rare move, Australasian Science’s Senior Correspondent, Dr Peter Pockley, obtained permission from the Senate Estimates
Committee on Education, Science & Training at its hearing on 1 June to table documents and personal statements to counter
“adverse comment” by CSIRO executives to the Committee that he believed had been “misleading, incorrect or incomplete”
(Committee report to the Senate, 20 June). Pockley prefers not to comment further as he leaves taxpayers to judge the dispute
for themselves on the basis of the documents. The dossier is under parliamentary privilege, like that accorded to Garrett and
Sandland in their oral evidence and written answers, and is being made available to the public via the Committee’s web site
(www.aph.gov.au/Senate/committee/eet_ctte/estimates/index.htm). Guy Nolch

SENATE GRANTS POCKLEY’S RIGHT OF REPLY 

Dr Geoff Garrett in interview with Peter
Pockley. Photo: Peter Pockley


