
March 2006 | | 21

After 5 years of mostly bad press
since CSIRO’s Chief Executive,
Dr Geoff Garrett, began a

massive restructuring of the national
research agency, there was relief in
Head Office from the burgeoning sales
and positive PR arising from The CSIRO
Total Wellbeing Diet.

However, a crack emerged when Dr
Rosemary Stanton, a respected dieti-
cian and Honorary Fellow of the Univer-
sity of UNSW, and Dr Gyorgy Scrinis of
RMIT University’s Global Institute,
alleged several failings of CSIRO
research comparing high-protein and
high-carbohydrate diets. “The results of
this narrowly framed and rather loaded
research study was that both trial
groups actually lost a statistically
comparable amount of weight over 12

weeks,” they wrote in Australasian
Science (October 2005, pp.37–38). “Any
diet that recommends a kilojoule-
restricted food intake is going to ‘work’,
at least for a while.

“The CSIRO’s research was partly
funded by Meat and Livestock Australia
and Dairy Australia, so it is no surprise
that beef, lamb and dairy products figure
so highly in the recommended meals
and weekly meal plans. The CSIRO’s
endorsement of a high-meat diet is an
indication of the extent to which its
scientists have taken on the role of
consultants to industry.” 

The cracks widened to a fissure just
before Christmas when Nature, the pre-
eminent global journal of original
science, published a critical news report
and stinging editorial. CSIRO’s bad

dreams returned with a stream of follow-
up press stories and interviews that put
their scientists on the defensive.

The principal author of the diet, Dr
Manny Noakes of CSIRO Health
Sciences and Nutrition, countered that
the diet was based on extensive
research conducted by CSIRO and
others. Noakes claimed in an interview
with Australasian Science (October
2005, p.37) that the one published study
that Stanton and Scrinis referred to was
only part of the research used, and was
initially publicly funded. “We did a lot
of research before we spoke with
industry, and we approached them
rather than them approaching us,”
Noakes said. The work was “done at
arms length” from the commercial spon-
sors, and ethics committees had
checked it.

In defending the scientific soundness
of their diet, CSIRO scientists have
depended heavily on a paper published
in the June 2005 edition of the Amer-
ican Journal of Clinical Nutrition
(AJCN) in which 100 obese women (less
24 who dropped out over the 12 weeks)
ate either a high-protein diet or a high-
carbohydrate diet. While both groups
lost an average of 4 kg over 12 weeks,
women with high triglyceride levels lost
8 kg on the high-protein diet compared
with 6 kg for the high-carb diet. Fat loss
was 6 kg (protein) compared with 3 kg
(carbohydrate). 

Nature Gags 
on CSIRO Diet
Controversy over whether The CSIRO Total Wellbeing Diet is “scientifically
proven” has gone international, but the national research agency is answering
the criticisms selectively. Peter Pockley reports.

The cover says that CSIRO’s diet is 
“scientifically proven”, but this is being
disputed by some scientists.



22

However, the CSIRO scientists and publicists never
mentioned that the AJCN also carried a sobering editorial by
Prof James Hill of the University of Colorado’s Center for
Human Nutrition. Hill exposed a wide scientific debate over
high-protein diets that CSIRO has tried not to admit, asking:
“Can high-protein diets be maintained permanently?… The
study by Noakes et al. is a good start in addressing this ques-
tion, but we must invest in long-term research studies to
obtain a definitive answer.” 

In a Letter to the Editor of the AJCN in November 2005,
Clifton and Noakes were circumspect towards their scien-
tific peers, admitting that “the high-fat, high-protein diet was
an experimental diet to answer this question and not neces-
sarily one we would recommend for long-term use”. There has
been no hint of this qualification in their conclusive claims to
the public.

“A Recipe for Trouble”

Nature’s editorial on 22 December thundered: “A prestigious
research agency should have thought twice before attaching
its name to a diet book. There’s something decidedly
unsavoury about using the phrase ‘scientifically proven’ to
sell anything to the public, yet this is writ large on the book’s
front cover.

“The diet book in question is by no means ground-breaking.
Its high-protein message is not that different from others that
have drifted into fashion in the past few years.

“But even some of those who approve of such a diet ques-
tion whether it should rely as heavily on meat as this one
does, given the health risks associated with high meat
consumption.”

In an accompanying news report, Dr Patrick Holford,
founder of the UK Institute for Optimum Nutrition, said that
maintaining a high-protein diet could elevate the risks of breast
and prostate cancer, stress the kidneys and adversely affect
bone mass. “I think it is dangerous long-term,” he told Nature.

In the same report Dr Jim Mann of the University of Otago

in New Zealand said: “The hype goes beyond what the research
proves”. 

In his role as spokesman for Nutrition Australia, Dr Tim
Crowe of Deakin University told ABC News Online (29
December) that CSIRO’s research has failed to adequately
compare diets high in meat-based protein with diets high in
plant-based protein. 

Yet the CSIRO persisted with its claims. A media release
issued on 9 January began: “CSIRO stands by The CSIRO
Total Wellbeing Diet which is based on a number of scien-
tific trials, and is scientifically proven”. Dr Alastair Robertson,
Group Executive of Agribusiness and Health, said that critics
of the diet were “grandstanding”. 

But CSIRO soon showed that it was feeling the heat of
multi-faceted criticisms and starting to modify its absolutism
when co-researcher and co-author of the book, Dr Peter
Clifton, acknowledged in a letter to Nature on 19 January:
“There may be disagreement about whether the words ‘scien-
tifically proven’ should be used to sell books”. CSIRO had
not declared this to Australians, including purchasers of the
book.

Having contributed herself to the formulation of govern-
ment dietary guidelines, Stanton asked Health Minister, Tony
Abbott, to “take seriously the potential problems inherent in
a government-related agency pushing a high meat diet as the
solution to obesity”. In a fax to Australasian Science, Abbott
endorsed the government’s guidelines, which recommend
consumption of 65–100 grams of lean red meat three to four
times per week. CSIRO’s diet sets down at least 
800 grams and at least 400 grams of fish per week.

On 16 January Stanton published a major review of the
international scientific literature on diet and obesity in the
Medical Journal of Australia. She began: “Publicity which is
given prematurely to results of small or preliminary studies
may present a distorted picture, often implying a simple quick-
fix solution for complex problems”. While CSIRO claims to
have been prominent in the field, none of its papers were
among the 34 studies cited by Stanton.

The manner and content of the centrally controlled public
presentation of CSIRO’s case are opening windows on the
inner workings of an organisation on edge. CSIRO has put
its erstwhile reputation at risk by eroding its standards of
research through claims that the diet is “scientifically proven”. 

CSIRO now needs to explain its standards of scientific
proof, especially as this application of science relates to
everyone and is not high technology that the public can barely
comprehend.

To be widely applicable in Australia and beyond, studies
will need to cover the long-term effects of the diet and test
substantially greater samples. Failing that, CSIRO should eat
humble pie and openly modify its claims until there is wide
consensus on its current diet or its inevitable variations.

| | March 2006

The Nature editorial.


